tisdag 10 januari 2012

Trådar och tulpaner


Idag har jag varit och tittat på blommor. Det är inte ett av mina största intressen här i livet, men på söndag är det tulpanens dag och tulpaner är en blomma jag gillar. Och ranunkler. Eller vad de heter. Och kanske krysantemum. Men sen är jag inte så mycket för blommor. Inte för att det är något fel med dem. Eller att jag har något emot att andra gillar dem. Men det finns inget som gör mig så generad som att få en bukett blommor. Vill jag ha blommor kan jag köpa dem själv. Och det gör jag just nu. Tulpaner, tulpaner, tulpaner. Står alltid en bukett på köksbordet.
Idag var jag på Blomsterfrämjandets presslunch med anledning av själva tulpanens dag på söndag. Och där fick jag oväntad inspiration inom ett helt annat område; ett som ligger mig betydligt närmare hjärtat: TRÅDAR. Köp vaser på loppis, i roliga former, linda garn runt och tada! Så fint!
Jag intervjuade kreatör Mia från Blomsterfrämjandet lite närmare om tekniken, och här kommer några stalltips:

  • Använd hobbylim, och börja med att limma fast änden på garnet, låt torka. Sen börjar du vira, när tråden sitter fast. Då kan du dra och spänna tråden så att det blir jämnt och fint utan att den lossnar. Limma efterhand, ett par centimeter i taget.
  • Vira garnet från de smalare delarna på vasen till de tjockare. Innebär att du kan få byta håll några gånger under arbetet med en vas. Men börjar du på en tjockare del och virar mot en smalare är risken att det kasar ner.
  • Mohairgarn är bra om du känner dig osäker på om du kan vira jämna fina rader - luddet maskerar eventuella ojämnheter.

Och vill du se riktigt fina bilder på flera av vaserna, titta in hos min lunchdejt Susann!
(Hon hade riktig kamera med och, vem försöker jag lura, är ganska mycket bättre fotograf än vad jag är :)

1 kommentar:

  1. Hej, hej!

    Jag läste din kommentar hos Purple Area och det här med att virka ett överdrag till vasen var en kul idé. Har du testat? Jag funderar på att göra ett i vit mohair.

    Kramen

    SvaraRadera